Blog

Succesvol in de zingeving?

Je wilt werken als geestelijk verzorger, coach, ritueelbegeleider of uitvaartbegeleider, je hebt mooie ideeën en plannen maar je hebt geen idee hoe je er van zou kunnen leven…
I
s het mogelijk om ZZP-er te worden in zo’n “softe” sector? Ja er zijn genoeg mensen die een eigen onderneming hebben in deze sector. Wat is hun geheim?

Goede ondernemers kiezen een startpositie die uitgaat van de ander: ze gunnen hun klanten een beter leven en hun product of dienstverlening draagt daar aan bij. Succesvolle ondernemers willen eerst dienen, dan verdienen. Ze gaan relaties aan die als doel hebben om mensen daadwerkelijk te helpen met hun probleem of verlangens. Geld verdienen is dus niet je eerste doel, maar wel een belangrijke voorwaarde voor de continuïteit van je bedrijf, je hoeft je er niet voor te schamen.

Met passie alleen kom je er niet. Jouw enthousiasme levert niet automatisch klanten en omzet op. Sterker nog, het kan je werk onaantrekkelijk voor je (potentiële) klanten maken als mensen telkens weer horen hoe jij van je werk geniet. Je gaat dan van jezelf uit en niet van problemen waar je klanten mee zitten. Dienstverlening is pas aantrekkelijk voor klanten als het een probleem oplost en de oplossing waardevol genoeg is om ervoor te betalen. Profileer je niet met ‘wat’ je bent maar met wat je te bieden hebt voor de ander. Dus het is niet zo interessant dat je geestelijk verzorger bent maar wel dat jij specialist bent in zingeving en ethische dilemma’s bij dementie. Je promoot niet het product zoals een begrafenis, maar een invulling van een verlangen zoals een geheel op maat vorm te geven afscheid bij overlijden. Je beidt geen ritueel bij een scheiding maar een oplossing voor pijnpunten bij het verbreken van een huwelijk.

Essentieel om goed aan te sluiten bij de wensen van je klant is om te weten wat hem/haar drijft. Door de doelgroep heel specifiek te benoemen kan je veel makkelijker aansluiten bij de wensen en jezelf als expert profileren. Als je als doelgroep “de volwassen Nederlander” kiest, is alles relevant om te lezen en daar kan je nooit expert in worden. Als je kiest bijvoorbeeld voor het vormgeven van huwelijken tussen moslims en niet-moslims zijn er veel meer aanknopingspunten en is het makkelijk om te bedenken bij wie je reclame kunt maken voor jouw dienst. Je kunt duidelijker formuleren waar je deze mensen bij van dienst kunt zijn en wat ze krijgen als ze met jou in zee gaan. Dat geeft ook weer houvast hoe je jezelf kan profileren.
Bovenstaande punten dragen er aan bij dat jij concreet herkenbare diensten aanbiedt waarmee je eenvoudiger een sfeer van vertrouwen schept zodat de klant graag bij jou iets afneemt.

Meer weten over het starten van een succesvolle onderneming? Bel of mail Anne Stael. Zij begeleidt startende ondernemers die aan de slag willen als geestelijk verzorger, coach, ritueelbegeleider of uitvaartbegeleider en geeft o.a. colleges ondernemerschap voor ritueelbegeleiders aan de Universiteit van Humanistiek. Zij biedt ondersteuning bij het schrijven van een ondernemingsplan; het benaderen van klantgroepen of denkt mee over profilering van de organisatie.

Stel je vraag of maak een afspraak

Contact Us