Goede ondernemers kiezen een startpositie die uitgaat van de ander: ze gunnen hun klanten een beter leven en hun product of dienstverlening draagt daar aan bij. Succesvolle ondernemers willen eerst dienen, dan verdienen. Ze gaan relaties aan die als doel hebben om mensen daadwerkelijk te helpen met hun probleem of verlangens. Geld verdienen is dus niet je eerste doel, maar wel een belangrijke voorwaarde voor de continuïteit van je bedrijf, je hoeft je er niet voor te schamen.
Met passie alleen kom je er niet. Jouw enthousiasme levert niet automatisch klanten en omzet op. Sterker nog, het kan je werk onaantrekkelijk voor je (potentiële) klanten maken als mensen telkens weer horen hoe jij van je werk geniet. Je gaat dan van jezelf uit en niet van problemen waar je klanten mee zitten. Dienstverlening is pas aantrekkelijk voor klanten als het een probleem oplost en de oplossing waardevol genoeg is om ervoor te betalen. Profileer je niet met ‘wat’ je bent maar met wat je te bieden hebt voor de ander. Dus het is niet zo interessant dat je geestelijk verzorger bent maar wel dat jij specialist bent in zingeving en ethische dilemma’s bij dementie. Je promoot niet het product zoals een begrafenis, maar een invulling van een verlangen zoals een geheel op maat vorm te geven afscheid bij overlijden. Je beidt geen ritueel bij een scheiding maar een oplossing voor pijnpunten bij het verbreken van een huwelijk.
Meer weten over het starten van een succesvolle onderneming? Bel of mail Anne Stael. Zij begeleidt startende ondernemers die aan de slag willen als geestelijk verzorger, coach, ritueelbegeleider of uitvaartbegeleider en geeft o.a. colleges ondernemerschap voor ritueelbegeleiders aan de Universiteit van Humanistiek. Zij biedt ondersteuning bij het schrijven van een ondernemingsplan; het benaderen van klantgroepen of denkt mee over profilering van de organisatie.