Positionering van levensbeschouwelijke organisaties en ZZP-ers die werken op het gebied van zingeving lukt het beste als als een organisatie of ZZP-er de betrokkenheid op de ander en de betrokkenheid op de maatschappij weet te verwoorden. Uitganspunt: aandacht, betrokkenheid en communicatie = het ABC van zingeving in een organisatie.
Bij positionering gaat het niet alleen om een probleem van de klant op te lossen, zoals vaak wordt gedacht! Nee; symbolische marketing is juist zeer succesvol. Het gaat dan om zelfbeeld uitbreiding, ego identificatie, ergens bijhoren en sociale zinvolheid, affectieve voldoening.
Hieronder een aantal voorbeelden van symbolische positionering:
• Anderen helpen geeft je je leven zin: Douwe Egberts maakt daar gebruik van bij de burendag reclame en dit blijkt erg succesvol. Klik
hier. Nike richt zich op zelfbeeld uitbreiding: Hoe vrouwen hun eigen regels schrijven. Sociale zinvolheid: Wat je elke dag doet maakt het verschil: Triodos bank, klik
hier.
• De ingrediënten van het EO jongeren festival en dreamfields zijn: liefde, gelukkig zijn, eeuwig leven, gezelligheid, muziek, dans, samenzijn en je best doen voor elkaar, maar ook een dosis bezinning en levensbeschouwing. Zie
hier de filmpjes
• Ergens bij horen: Starbucks: “We zorgen dat alles wat we doen in het teken staat van die verbinding – van ons streven naar koffie van de beste kwaliteit ter wereld tot de manier waarop we ons samen met onze klanten en onze omgeving inzetten voor verantwoord zaken doen.”
• Een andere manier van ergens bij willen horen: “Heeft uw bedrijf een groen hart? En wilt u Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Steeds meer bedrijven en organisaties voelen zich verantwoordelijk voor een gezonde en natuurlijke leefomgeving. En verbinden hun naam aan Landschap Overijssel. Het is een kwestie van goed ondernemen.”
• Een betere maatschappij: “Werken met zin en ziel maakt je authentiek en krachtig. Dat geldt voor individuen, instellingen, teams en organisaties. Dominicanenklooster Huissen wil mensen en organisaties stimuleren om te werken met zin en ziel. Daardoor krijgen beiden de kans om te groeien en tot volle bloei te komen. Met uiteindelijk doel een betere wereld, een mooiere maatschappij.”
Dus als een organisatie of ZZP-er de betrokkenheid op de ander en de betrokkenheid op de maatschappij weet te verwoorden kan je jezelf makkelijker positioneren. Zelf hier mee aan de gang? kom 26 september naar mijn workshop in Utrecht: zingeving en zakelijkheid, tips voor een bloeiend bedrijf. Schrijf je nu in via info@annestael.nl