Achtergrond
Zelf richting kunnen geven aan je geld, zelf kunnen beslissen waar je je geld aan besteedt, zelf bijdragen een betere wereld! Allemaal redenen om geld te geven aan een crowdfunding campagne. Het aloude adagium, “laat je rechterhand niet weten wat je linker hand doet” of met andere woorden: anderen hoeven niet te weten waar je je geld aan geeft, gaat dus niet op voor crowdfunding. In tegendeel, organisaties gebruiken crowdfunding niet alleen om geld op te halen, maar ook om nieuwe mensen (= the crowd) aan de organisatie te binden en als manier om te kijken of iets nieuws aanslaat.
Geloof in je project is een jong crowdfundingsplatform dat inspringt op de groei van crowdfunding* in Nederland én op nieuwe vormen van zingeving die overal ontstaan. Het is een platform voor zinvolle projecten. De projecten variëren van een nieuwe buurtkerk, zinvolle foto’s, hernieuwde aandacht voor overgangsrituelen, tot een boek met bakrecepten gekoppeld aan heiligen.
Wat verklaart het succes van de meeste projecten op de site? De bedenkers geven zich met hart en ziel voor hun project én ze worden ondersteund om hun boodschap pakkend te verwoorden. Want crowdfunding is geen ‘easy money’: het vereist een slimme campagne.
Je moet niet alleen een goed idee hebben, je moet het ook nog verkopen. De Fun-factor binnen de crowd-FUN-ding is een belangrijk element: een grappig filmpje, een bijzondere beloning of een project dat iets ‘extra’s’ biedt. Want mensen komen pas in beweging als ze geraakt worden, als een boodschap herkenbaar is en gelijkwaardig gebracht. Sommige mensen verwarren dit met commercialisering en trekken daar dan een beetje een vies gezicht bij. Niets is minder waar! Zingeving en zaken gaan heel goed samen. Gerard Reve verwoordde het zo: “Mijn artistieke bevrijding kwam, toen ik besefte, dat je geen profeet bent, maar een vakman, die bepaalde koopwaar levert. Ik wil een eerlijk zakenman zijn, die zijn klanten het allerbeste geeft dat hij maken kan, zodat hij zich over zijn product niet hoeft te schamen. De rest is onzin. Ik heb een winkel. Al het andere is aanstellerij en grootspraak.”
Een crowdfundingactie geeft je de mogelijkheid om je als vakman (of vrouw) te laten zien. Je krijgt gratis feedback en merkt meteen of jouw plan aanslaat en wie er interesse heeft. Het platform www.geloofinjeproject.nl is daarom niet alleen interessant voor de mensen die er hun project op zetten maar is ook een goede graadmeter voor anderen om te zien wat er leeft, wat succes heeft en hoe je zingeving in de markt zet.
Anne Stael is adviseur en projectleider op het gebied van zingeving en zakelijkheid. Ze geeft de trainingen voor www.geloofinjeproject.nl. Kijk in de agenda voor de volgende workshops.
* Er zijn verschillende soorten crowdfunding projecten:
– Donatie-crowdfunding (Je geeft zonder iets terug te krijgen zoals giro 555)
– Belonings-crowdfunding (Je krijgt een beloning terug zoals geloofinjeproject.nl, voordekunst.nl);
– Lenings-crowdfunding (je ontvangt rente als het project slaagt);
– Aandelen-crowdfunding (je neemt aandelen in een bedrijf).
Dit artikel gaat over belonings-crowdfunding.